- Locatie
Fractiekamer
- Voorzitter
- Mevr. B. Op de Laak
Agendapunten
-
1
Marijn Teunissen heeft zich afgemeld en wordt vervangen door Roeland Schelfhout.
Voorstel: vaststellen agenda presidium 12 mei 2025.
Bijlagen
-
9
Voorstel: het fractievoorzittersoverleg van 2 juni 2025 omzetten naar een "Werkoverleg verkiezingen" en daar gezamenlijk het draaiboek gemeenteraadsverkiezingen 2026 e.a. doorlopen.
Draaiboek gemeenteraadsverkiezingen
Voor jullie ligt het draaiboek gemeenteraadsverkiezingen 2026. Dit document is vooral praktisch van aard en neemt jullie mee in alle stappen die rondom de verkiezingen doorlopen moeten of kunnen worden. Naast alle praktische stappen die moeten worden gezet, worden we ook ook uitgedaagd om strategisch na te denken over de wijze waarop de raad op dit moment gepositioneerd is. De aanvang van een nieuwe raadsperiode is namelijk een mooi moment om verbeteringen in dit kader door te voeren. Het draaiboek is een uitgebreid document met een chronologisch overzicht van verplichte en optionele stappen om het verkiezingsproces op de juiste wijze te doorlopen. Het bevat naast een overzicht van activiteiten ook een aantal generieke checklists voor processen zoals de benoeming en installatie van raadsleden en wethouders. Het draaiboek kan deels ter inspiratie en deels als absolute leidraad worden gebruikt. De keuze voor toepassing van optionele activiteiten is uiteraard naar eigen invulling vorm te geven. Door gebruik te maken van een Excel-document kunnen gemakkelijk regels of activiteiten uit het draaiboek worden geknipt en geplakt voor gebruik in andere documenten.
Het presidium wordt voorgesteld om een 'Werkoverleg verkiezingen in te plannen' waarbij de op dit moment relevante onderdelen uit het draaiboek stap voor stap, op groot scherm, worden doorlopen. Voor dit werkoverleg zou bijvoorbeeld het fractievoorzittersoverleg van 2 juni a.s. kunnen worden gebruikt. Aan dit werkoverleg kunnen, naast de fractievoorzitters, eventueel ook andere raadsleden/fractieondersteuners deelnemen ter ondersteuning. De gemeentelijke projectleider verkiezingen sluit ook aan bij het nog in te plannen werkoverleg.
Naast de relevante onderdelen uit het draaiboek gaat speciale aandacht uit naar de bevindingen uit de evaluatie van de verkiezingen 2022 (zie bijlage 6):
- Begroting (vooraf budget?)
- Vandalisme borden en posters
- Verkiezingsdebat (organisatie/Weert FM/Nederweert24)
- Verkiezingsavond (behoefte, spreker/presentator)
- Coalitieakkoord vs. raadsbreed akkoord (zie bijlage 5)
- Stemwijzer (kosten zie bijlage 7)
Bijlagen
-
10
Voorstel: raadsinformatiebrief opstellen waarin de gemeenteraad wordt geïnformeerd over de Kinderraad, Democracity en Klassenbezoek (democratische processen).
Plan van aanpak Kinderraad
In de raadsvergadering van 7 november 2023 is een motie aangenomen met betrekking tot het instellen van een Kinderraad (bijlage 1).
Het plan van aanpak heeft als doel om alle betrokkenen (kinderen, gemeenteraad, ouders en scholen) en belangstellenden te informeren over de opzet, het doel en de werkwijze van de Nederweertse Kinderraad in het pilotjaar 2025/2026 (zie bijlage 2).
Het doel van een Kinderraad is:
· Kinderen laten meedenken en -praten over onderwerpen die voor hen waardevol zijn.
· Kinderen te laten ervaren hoe onze democratie werkt.
Het verzoek om jongeren te betrekken bij democratische processen was onderdeel van de Verbeteragenda raad 2021, onderdeel participatie (zie bijlage 3). Daarnaast is op 7 november 2023 een motie aangenomen met betrekking tot het instellen van een Kinderraad. Naast de installatie van een Kinderraad hebben we dit jaar ook de basisscholen uitgenodigd voor Democracity en bezochten we vorig jaar, maar ook dit jaar, de Limburgse Kinderbestuurdersdag. Dit najaar staat het Klassenbezoek van Yuverta nog op de planning. Voorgesteld wordt om het voorgaande in een RIB terug te koppelen richting raad.
Bijlagen
-
11
De raadsstoel zwerft door Nederweert
Inmiddels zijn 4 van de 7 interviews afgerond. Eind mei staat de eerste video-opname gepland. Begin juni worden de eerste interviews en video-opnames gelanceerd. Naar verwachting is het project uiterlijk eind september afgerond.
Cursus Politiek Actief
Na het zomerreces start de cursus Politiek Actief wederom in samenwerking met de gemeente Weert. Voor wat betreft bijeenkomst 2 en 3 is inbreng van raadsleden gewenst.
Bijeenkomst 1: het Nederlandse democratische systeem ~ woensdag 27 augustus in Nederweert
Bijeenkomst 2: de gemeente ~ donderdag 4 september in Weert
Bijeenkomst 3: de gemeenteraad ~ donderdag 11 september in Nederweert
Bijeenkomst 4: debattraining ~ donderdag 18 september in Weert
Bijeenkomst 5: gemeentefinanciën en terugkijken raadsvergadering ~ donderdag 25 september in Nederweert
Gastsprekers (burgemeester, raadsleden)
Bijeenkomst 1: welkom door burgemeester, wethouder en/of griffier
Bijeenkomst 2: twee raadsleden voor een interview hoe zij politiek actief zijn geworden
Bijeenkomst 3: gemeenteraadsleden, bij voorkeur een raadslid namens elke partij, om te speeddaten over hoe zij invulling geven aan hun drie rollen (kadersteller, controleur en volksvertegenwoordiger)
Bijeenkomst 4: nvt
Bijeenkomst 5: ambtenaar/wethouder financiën die op begrijpelijke wijze de begrotingscyclus kan uitleggen én burgemeester, wethouder of griffier voor uitreiking certificaten
Inmiddels hebben zich al twee inwoners gemeld voor de cursus. Er is plaats voor max. 15 deelnemers uit Nederweert.
De officiële werving begint in de derde week van mei door middel van een persbericht. -
12
In het rekenkameroverleg van 16 april 2025 heeft de rekenkamer geconcludeerd dat een uitgebreid vervolgonderzoek met betrekking tot de Jeugdzorg op dit moment weinig toevoegt aan hetgeen al in andere recente (rekenkamer)onderzoeken naar voren is gekomen. De rekenkamer verwijst hierbij onder meer naar de raadsinformatiebrief van 25 februari 2025 ‘Rapport Taskforce Robuust Jeugdzorglandschap Limburg’ inclusief bijlagen (zie bijlagen 2 t/m 4). De aanbevelingen uit het rapport van de Taskforce worden de komende jaren verder uitgerold en geïmplementeerd. De rekenkamer is van oordeel dat een uitgebreid vervolgonderzoek daarom op dit moment weinig toegevoegde waarde heeft. Daarom beperkt de rekenkamer zich tot een ‘Rekenkamerbrief Jeugdzorg’ waarbij een doorwerkingsonderzoek wordt verricht op de aanbevelingen uit het eerdere jeugdonderzoek, gericht op de gemeente Nederweert.
Nu het jeugdzorg onderzoek kleinschaliger wordt opgepakt, verzoekt de rekenkamer uw raad om uiterlijk 1 juni een nieuw onderzoeksonderwerp aan te reiken gebaseerd op de risicoanalyse uit de jaarrekening 2024. Voor meer informatie en een uitgebreide beschrijving wordt verwezen naar de bijgevoegde bijlagen.
Bijlagen